Konzultace rodič – žák - učitel
Konzultace o chování a prospěchu žáka probíhá na naší škole ve třech – rodič, žák a učitel. Individuální setkání v předem dohodnutých termínech se konají dvakrát ročně v listopadu a v dubnu.
Cílem je:
- seznámit rodiče s pokroky žáka a společně naplánovat další postup v učení žáka.
- naučit žáky přebírat zodpovědnost za své vlastní učení.
Společné konzultace u žáka rozvíjí:
- schopnost pojmenovat pokroky ve svém učení, pojmenovat problém, na který je dobré se soustředit.
· sebehodnocení své práce (pokrok, úspěch).
· otevřeně diskutovat, hledat cestu pro další rozvoj učení.
- zodpovědnost a samostatnost za vlastní učení.
Učitel:
- konzultace jsou podloženy konkrétními výstupy, důkazy o učení žáka, žákovské práce, ukázky zlepšení
· tvrzení o kompetencích jsou podloženy konkrétními pozorovacími záznamy
· s žákem připraví sebehodnocení za určité období
· konzultace probíhá v soukromí, v pozitivní a otevřené atmosféře
· vede rozhovor tak, aby všichni zúčastnění našli cestu, aby se žák uměl co nejlépe učit a jak dosáhl v učení svého osobního maxima
- se snaží o navázání spolupráce, rozhovory vede optimisticky, s projevem pozitivního vztahu k žákovi
Struktura:
- žák si ve spolupráci s vyučujícími připraví sebehodnocení
- čeho za dané období dosáhl, jak mu jde učení, jak se mu daří plnit povinnosti,
- čeho si cení na své práci,
- jaké problémy ve své práci vidí,
- navrhne způsob, co by s tím mohl sám udělat
· samotná konzultace trvá 15-20 minut
· v rozhovoru má první slovo žák, dále učitel, poté rodiče
· učitel vede rozhovor k tomu, aby všechny strany směřovaly ke konkrétním návrhům, kam se bude žákovo snažení ubírat
· učitel vede rozhovor pozitivním způsobem, spíše než na kritiku se zaměřuje na posun po malých krocích v žákově učení